
（別紙１）

1

⑴ 米紙ニューヨーク・タイムズ

米紙ロサンゼルス・タイムズ

英紙ガーディアン

⑵

Written Apology of the Asahi Shimbun Company

Since the year 1982 the Asahi Shimbun Company has published many news stories

on the kidnapping of comfort women by the Japanese Army and by doing so has

disseminating misinformation across the world.

It has now, however, been confirmed that the Japanese Army never forcibly

recruited any comfort women and that our news stories on the subject were

fabrications.

We hereby repudiate all of our news reports on the subject of the comfort woman,

which have been the source of so many misunderstandings, and we urge the people

of the world to reassess everything they think they know about the comfort

women problem.

(1.) The testimony of Seiji Yoshida was fabricated.

In our morning edition of September 2 1982 the Asahi Shimbun introduced the

man named Seiji Yoshida under the headline, "A Former Mobilization Leader

Testifies on his Seizures of Korean Women". The article said that "The head

of the mobilization unit once in charge of abducting Koreans has spoken out

about the true nature of the tragic 'comfort women hunts'", and it claimed

that the Japanese Army "'hunted' young Korean women" on Korea's Cheju Island.

Afterwards our newspaper repeatedly reported this as fact without attempting

to corroborate it in an objective manner.



（別紙１）

2

However, our reporters have now carried out several on-site investigations

and have found nothing to back up Mr. Yoshida's testimony. We have discovered

that Mr. Yoshida was a compulsive liar who also claimed that his wife copied

into her diary a mobilization order from Japan's Western District Army, though

in fact she never kept a diary. The Patriotic Labor Association to which

Yoshida belonged was an organization created by the Interior Ministry and the

Health and Welfare Ministry, and therefore, because it was part of a different

chain of command, would never have received a mobilization order from the Army

or have sent its staff directly to Korea. Mr. Yoshida also said that in May

of 1943, when the abductions are alleged to have occurred, the "unit

headquarters of the army" had Cheju Island "under martial law", but this is

inconsistent with historical facts as no large army units were stationed on

Cheju Island until 1945.

Thus Seiji Yoshida's testimony was never trustworthy, and Mr. Yoshida himself

later admitted that his statements on "comfort women hunts" were fictitious.

We should have verified these facts at the latest in the year 1993, by which

point their doubtfulness was already known, and long before our retraction

of August 2014. As a news organization, it was wrong of us to have not retracted

these stories and Seiji Yoshida testimony much earlier than we did.

(2.) The Japanese Army never forcibly recruited any comfort women.

On January 11 1992 the Asahi Shimbun published a news article which contained

statements like "Document shows military involvement in comfort stations" and

"Korean women were kidnapped under the guise of joining the Women's Volunteer

Corps". The article alleged that a document had been found demonstrating that

the Japanese Army was involved in every step of the comfort women system, from

recruiting comfort women up to the management and supervision of comfort

stations.

However, the document in question said the opposite of what we had reported.

The document contained a military order to crack down on disreputable civilian

brokers who were recruiting comfort women in the Army's name, but it did not

say that the Japanese Army was using any coercive means to recruit comfort



（別紙１）

3

women. Furthermore, up to the present day no piece of documentary evidence

has ever been discovered to prove that the Japanese Army used forcible means

to recruit any comfort women.

It has now been reported that no evidence for forcible recruitment of comfort

women by the Japanese Army was found even in the 2007 Report of the Interagency

Working Group, though the United States government spent about seven years

and thirty million dollars on this thorough investigation of Japanese war

crimes. The Group found no such evidence despite probing every American

department and agency, including the State Department, the Defense Department,

the NSA, the FBI, the CIA, the Immigration and Naturalization Service, the

National Archives and Records Administration, the United States Army, and the

United States Navy.

The Asahi Shimbun now acknowledges that comfort women were well-paid

prostitutes and that forcible recruitment of comfort women by the Japanese

Army is not a historical fact.

(3.) The Asahi Shimbun is responsible for spreading misinformation worldwide.

Since 1982 the Asahi Shimbun has reported Seiji Yoshida's testimony as fact

and, based on that, has given extensive coverage of disproven allegations of

forcible recruitment of comfort women by the Japanese Army, as mentioned in

(2). Now the deceptive argument equating comfort women with "kidnapped

military sex slaves" has been widely circulated, and as a result the scorn

of the world has been heaped upon Japan, based on nothing but pure fictions.

For example, the UN's Coomaraswamy Report of 1996 defined the comfort women

system as "military sexual slavery" and then the UN's McDougall Report of 1998

stated that, "the Japanese government and the Japanese Imperial Army forced

over 200,000 women into sexual slavery in rape centers throughout Asia." Via

the United Nations the falsehood that the comfort women were slaves recruited

by force by the Japanese Army and the Japanese government was recognized as

fact across the world.



（別紙１）

4

However, these UN reports were based solely on books which presented as fact

the aforementioned fabricated testimonies that our newspaper had published

and promoted. Among the many undisputed factual errors that are now widespread

is the mistaken confusion of comfort women with members of the Women's

Volunteer Corps who were mobilized to munitions factories, etc.

The inaccurate assumption that the comfort women were sex slaves abducted by

the Japanese Army has now spread globally and has become the source of harsh

but groundless international criticism directed against Japan and the

Japanese people. As a news organization, we are painfully aware that it was

our misreports, and our failure to quickly correct those misreports, which

were the cause of all this trouble.

(4.) We ask for the comfort women problem to be reevaluated.

The Asahi Shimbun acknowledges that the falseness of the claims of forced

recruitment of comfort women and of Seiji Yoshida's testimony had already come

to light by at least 1993, but we did not retract our news reports in a prompt

manner. To make matters worse, we propagated these reports outside Japan by

wiring them abroad in English translation. Because of this, people across the

world now wrongly believe that the term "comfort woman" is synonymous with

"military sex slave".

The Asahi Shimbun now retracts all of its distorted coverage on the comfort

women problem.

In order to restore the battered prestige of Japan and its citizens, we are

urging the people of the whole world, and especially the world's news agencies,

to reexamine all the facts. The Asahi Shimbun will henceforth make the utmost

effort to ensure that others will understand the historical fact that the

Japanese government and Japanese Army never recruited any comfort women

coercively.

-Date:

-Asahi Shimbun Company

-Representative Director Masataka Watanabe



（別紙１）

5

⑶ 全面

見出しは26ポイント以上，本文は16ポイント以上の活字による。


